На каждую «перемогу» найдется своя «зрада»

2ad019b29e7f3174769fe79d5187157d

Вистрaждaнa рeфoрмa oрeнди дeржaвнoгo тa кoмунaльнoгo мaйнa oстaтoчнo зaпрaцювaлa біля двox місяців тoму. Aлe і зa цeй нeдoвгий чaс змoглa прoдeмoнструвaти пeрeкoнливі рeзультaти: пoнaд 900 oгoлoшeниx aукціoнів, вжe пoнaд дві сoтні oргaнізaтoрів, a сeрeднє зрoстaння ціни – пoнaд 110%.

Во (избежание пoрівняння, зa пeрші двa місяці зaпуску прoзoрoї привaтизaції в 2018-му, булo oгoлoшeнo 400 aукціoнів і був всьoгo 51 oргaнізaтoр. Виxoдить, oрeндa зaпускaється дeсь втричі успішнішe (дeтaльні дaні – нa публічнoму мoдулі aнaлітики Прoзoррo.Прoдaжі).

Дeржaвa тa місцeві oргaни влaди нaрeшті oтримують рeaльні кoшти зa oб’єкти, aлe нeдoвірa щe лишaється. Звідки вoнa бeрeться, тa щo відбувaється нa цьoму ринку?

Як ужe згaдувaлoсь, нaрaзі мaйжe дві сoтні oргaнізaтoрів oгoлoсили aукціoни з оренди. Це і ОМС, і Кредиты державного майна України (ФДМУ), державні та комунальні підприємства. Зважаючи для доволі короткий період функціонування реформи, це дуже гарний следствие.

Велика кількість організаторів свідчить, що вони побачили усі переваги і почали користуватися ними. Ринок оренди – всего доброго-то державне чи комунальне майно, нарешті отримав можливість генерувати справедливі доходи.

Наприклад, нещодавно керівник управління міською власністю Львова, Інна Бездельник, поділилася перемогою від прозорої оренди. У Львові довгий пора здавалося в оренду приміщення лікарні площею 52,7 кв. м получай вул. Орлика, 4. Ціна останнього місяця становила – 3199 грн. І с, відповідно до Закону, був проведений аукціон, в результаті якого ціна зросла поперед 37 000 грн возьми місяць. Або ось тут: дескать ціна за оренду приміщення іншої аптеки зросла з 1600 предварительно 40 000 грн держи місяць.

Або наприклад, нежитлове приміщення пропонували в оренду у місті Дніпро (получай аукціон можна подивитись тут). Стартова вартість була 107 грн. Завдяки конкуренції вона зросла у 70 (!) разів – поперед 7500 грн.

Нежто ж на аукціоні з продовження договору оренди в Херсоні – виставили частину нежитлового приміщення площею 67,7 кв.м. Ціна зросла більше ніж у 4 рази: з 1261 грн предварительно 5530 грн.

Здається, пояснювати переваги тутовник просто не потрібно. Виграш громади можна легко и просто порахувати. 

Але, отнюдь не скрізь запуск реформи йде (на)столь(ко) само легко, потому что змінам завжди будуть опиратися. Вал наприклад, нещодавно Госдепартамент комунальної власності міста Київ намагався знайти орендаря приміщення майже 100 кв.м. у центрі міста – кафетерій Музичної академії получай Льва Толстого. 

Стартова ціна оренди – 725 грн бери місяць. Але перед участі у конкурсі допускалися лише юридичні особи, які мають досвід організації харчування у вищих навчальних закладах приставки не- менше двох років, вслед умови, що керівник юридичної особи безвыгодный змінювався більше ніж двушник роки, а сама важное лицо існує не менше ніж 5 років.

Здається, що вимоги прежде участі учасників було прописано під якогось «конкретного» переможця. В даному випадку допомогла прозорість: після публічного розголосу аукціон з такими умовами відмінили.

Саме тому драматически важливою під пора змін є максимальна прозорість та публічність процесів. Це дозволяє побачити «зраду» та зупинити її вплоть до того, як вона відбулась. І саме це є одним з ключових факторів успішності (чи безвыгодный успішності) реформи.

Загалом як в Україні з’являються прозорі ринки? В нашої невеличкої команди Прозорро.Продажі дуже достославный досвід з цього. Ми запустили ринок поганих кредитів від банків-банкрутів, місцевої та державної приватизації, ринок банкрутства, ринок ліцензій получай надрокористування, тощо.

Наскільки б безвыгодный були відмінними активи, які торгуються держи цих ринках, але етапи запуску приблизно однакові всюди:

1.    Формування концепції.

2.    Адвокатування, пілотні проекти та спротив.

3.    Встановлення єдиних правил (прийняття законів чи постанов).

4.    Перший гетто роботи: перші чемпіони, недовіра ринку та неисполнение.

5.    Другий квартал роботи: поява системних гравців та довіри.

6.    Третій дим роботи: нові миросозерцание стають новим стандартом ринку.

7.    Четвертий-восьмий участок роботи: вдосконалення процесів і збільшення ефективності.

Всі ці етапи були майже однаковими під дни переведення в прозорий, онлайн-границы (або, як ми для того себе говоримо – під момент «запуску») як великих (держи десятки мільярдів), таким (образом і маленьких (на сотні мільйонів) ринків. Таково само вони лишаються і в тих напрямках, «запуском» яких ми одновременно займаємось.

Кожного разу, скрізь ми чуємо фразу «беспричинно, вам успішно вдалось запустити ринок продажу вниз банків-банкрутів (нежто якийсь інший), а у нашому випадку  ситуація —  зовсім інша. Тому ми безграмотный можемо просто почати працювати из-за єдиними правилами, продавати/ купувати цей резерв у держави через прозорі електронні аукціони. Ви просто мало-: неграмотный розумієте!» Цю фразу я чув безліч разів під время запуску успішних ринків, і продовжую чути в один присест під час запуску нових. Це – окей.

Так – і з реформою ринку оренди державного та комунального прорубь. За моєю «класифікацією», не переводя дыхания реформа перебуває держи четвертому етапі: ми вже маємо перших чемпіонів ринку, але ще маємо й первинну недовіру та, получи и распишись жаль, саботаж.

Але нате прикладах видно, що прогресс працює, бюджети отримують більше грошей. Звідки ж тоді може виникати недовіра?

Наприклад, одна з критичних новел нового орендного законодавства – аукціони з продовження договору оренди. Из-за нашими очікуваннями, це если одним з найбільш складних елементів перебудови свідомості, та правил поведінки, серед гравців.

Адже в ситуації, коль одні – хочуть і далі орендувати в держави/ місцевих органів влади приміщення «из-за копійки», а інші готові подступить на аукціон і заплатити вслед це приміщення ринкову вартість, без- важко передбачити, що окремі  поточні орендарі будуть заявляти, що конкуренти «рейдерять» їх приміщення.

Але, згідно з Цивільного Кодексу, поточний орендар має переважне имеет право на продовження контракту оренди вслед ціною переможця аукціону. Тому, щоб подовжити договір, поточному орендарю необхідно бути готовим заплатити орендодавцю найвищу ціну, сформовану під время аукціону. 

Готовий заплатити ринкову ціну – продовжуєш користуватись об’єктом. Никак не готовий – вибачай, але власть чи місцеві органи влади мають мати льгота отримати за цей об’єкт його ринкову ціну, а безграмотный ціну.

При цьому, ми вже бачимо успішні приклади продовження оренди поточними орендарями, але ради новою ціною. А отже, цей інструмент працює. І це – супер-пупер новина.

З іншої сторони нові потенційні орендарі також можуть бути невыгодный задоволені результатом аукціону, в якому поточний орендар вал так скористався своїм переважним правом. Адже вони нібито і  виграли аукціон, але потім цю перемогу в них «відібрали» (навіть якщо відібрали її згідно Цивільного Кодексу). 

Але це і є результатом складного компромісу між інтересами всіх учасників процесу – і державних (комунальних) органів влади, і поточними орендарями (значна частина яких отримала ці об’єкти в оренду нате геть не конкурентних умовах), і іншими потенційними орендарями.

Що вони можуть зробити, щоб подолати цю проблему? Пропонувати більше грошей после оренду на аукціоні, в такой степени щоб поточний орендар відмовився від свого переважного власть. Такі випадки також існують. 

Іншими словами, як зазначалось вище, аукціон – це природній конфлікт, тому обидві сторони одночасно задоволені безлюдный (=малолюдный) будуть ніколи. 

Що ми, як адміністратор державної ІТ-системи, в якій здійснюються угоди, можемо зробити? 

Гарантувати,  що совсем процес є максимально прозорим та простим, що і потеть електронна торгова прием Прозорро.Продажі. З когда прозорість трансформується в довіру ринку і розуміння єдиних правил.

В таком случае ж попри складнощі переустройство запустилась по плану, існують і перші чемпіони прозорості, і трохи недовіри, і ще трохи спротиву. Але вже є очевидним і быль, що міста і эмблема вже отримують більше грошей по (по грибы) своє майно.

Все команда реформи, і адміністратор системи, і Міністерство розвитку економіки, і Объём держмайна, і автори-депутати дуже відкриті до самого всіх зауважень і роблять весь, щоб зробити реформу якнайбільш ефективною. Вона вимагає  балансування  інтересів всіх зацікавлених сторін, а їх, окрім орендарів чинних і потенційних, ще багато. Це і міста, і держпідприємства, і органи влади.

Але одне ми знаємо точь-в-точь: ми будемо захищати принципи повної прозорості, конкурентності та довгострокового економічного зростання заради всього українського суспільства.

Постоянно материалы автора
Коли Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.

Комментарии и уведомления в настоящее время закрыты..

Комментарии закрыты.